Kun je mijn nieuwsbrief niet goed lezen? Klik hier
cropped-innergyfoto001.jpeg

Belichaamde emotieregulatie

Beste Abonnee,

Helaas is er iets mis gegaan met het verzenden van mijn vorige nieuwsbrief "Omgaan met autisme".
Om deze nieuwsbrief toch te kunnen lezen attendeer ik je graag op de mogelijkheid om deze en al mijn vorige nieuwsbrieven via mijn website terug te kunnen lezen. Klik op deze link en ik leid je er direct heen.

Belichaamde emotieregulatie

We weten allemaal wel wat emoties zijn. Maar weten we ook waar onze emoties zich bevinden en wat het meest effectief is om emoties te verzachten?

Emotie komt van het Latijnse woord emovere wat “ergens doorheen bewegen” betekend. Om emoties dragelijk te maken of ze zelfs te doen afnemen is het belangrijk dat je ze leert besturen. Het besturen van je emoties wordt ook wel emotieregulatie genoemd.

De meeste gebruikelijke psychologische aanpak om met emoties om te gaan is het focussen op de innerlijke vormen van emotieregulatie. Zoals het veranderen van hoe je situaties interpreteert, of het toepassen van strategieën zoals afleiding of herinterpretatie. Deze manier van werken wordt ook wel cognitieve emotieregulatie genoemd.

Onze emoties bestaan echter niet alleen uit gedachten, maar ook uit lichamelijke reacties. Ga maar eens bij jezelf na als je boos wordt, je hart gaat sneller kloppen en je spant je buikspieren aan. Als het je lukt om het lichamelijke aspect van een moeilijke emotie te identificeren (spanning – trillen) kun je onnodig psychisch lijden voorkomen. Laat ik als voorbeeld verdriet nemen. Wanneer je intens verdrietig bent, voel je spanning of leegte in je borstkas, terwijl je tegelijkertijd denkt dat het verdriet ondragelijk is. Het is veel makkelijker om het lichamelijke aspect van verdriet (spierspanning in je borstkas) aan te pakken dan het mentale aspect.

Om van de lichamelijke ongemakken van emoties af te komen gaan we wel eens een stuk wandelen over het strand om even flink uit te waaien, of misschien ga je onkruid wieden in je tuin. Dit zijn allemaal voorbeelden van belichaamde emotieregulatie.

Omdat emoties zich dus zowel mentaal als lichamelijk uitten, hebben we zowel cognitieve- als belichaamde emotieregulatie nodig.

Maar hoe kun je nu belichaamde emotieregulatie verbeteren?

Er zijn 3 praktische manieren om je emoties te reguleren, namelijk:

Lichaamsbewustzijn: Word je meer bewust van je lichaam door je bijvoorbeeld te concentreren op je ademhaling en zo je hele lichaam te scannen waar zich een emotie bevindt. Of te wel, waar voel je pijn, ongemak of spierspanning.

Belichaamde tegenregulatie: Een emotie kunnen we sneller doen afnemen als we onze lichaamshouding in een tegengestelde emotie brengen. Boosheid lijdt tot toenadering, je wilt ergens op af gaan. Om je boosheid te verminderen is het effectief om de tegenhanger van toenadering in te zetten, namelijk vermijden. Zo kun je in de natuur achteroverleunend tegen een boom aan gaan zitten als je boos bent. Dit i.p.v. een tak te pakken en deze ergens op stuk te slaan. Je zult als vanzelf merken dat je boosheid zakt, probeer het maar eens.

Belichaamde synchronisatie: Uit onderzoek is gebleken dat non-verbale synchronisatie ervoor zorgt dat de hersenactiviteit van coach en coachee zich op elkaar afstemt. Dit komt de onderlinge relatie ten goede en helpt de coachee om beter om te gaan met zijn emoties. Het is alsof de energiefrequentie van coach en coachee zich op elkaar gaan afstemmen.
Ook bleek dat men makkelijker over emoties kan praten, of deze durft toe te laten, als er eerst synchroon bewogen is. Mogelijk komt dit ook deels door onze spiegelneuronen.

Hoe kun je belichaamde emotieregulatie toepassen?

Ga met je aandacht naar het deel in je lichaam waar je spanning of ongemak ervaart. Knijpt je middenrif omdat je heel gespannen bent? Leg dan eens je hand op je middenrif en adem naar je hand om zo je middenrif los en ontspannen te maken. Doe datzelfde ook eens met je ademhaling. Deze is vaak gehaast en oppervlakkig als je gespannen bent. Probeer je ademhaling te verzachten door je buik uit te zetten als je inademt en heel langzaam uit te ademen.
Merk je het verschil?

Belichaamde emotieregulatie en coaching in de natuur

Belichaamde emotieregulatie zal zich de komende jaren steeds meer gaan verbinden met de reguliere behandelingen vanuit de psychotherapie. Een voorbeeld van zo’n verbinding is het wandelend coachen in de natuur. Bij natuurcoaching wandelen coach en coachee samen door een natuurlijke omgeving en onderzoeken zij de coachvraag.

Vanuit het perspectief van belichaamde emotieregulatie biedt het coachen in de natuur een aantal voordelen t.o.v. reguliere psychotherapie. Zo is de houding van de coachee minder passief omdat je loopt i.p.v. zit. Uit onderzoek is gebleken dat het verwerken van emoties beter lukt als je in beweging bent. Daarnaast treedt er spontaan synchroniciteit op van de lichaamsbewegingen. Let maar eens op als je een stukje met iemand meeloopt, voor je het weet lopen jullie in hetzelfde tempo.
Daarnaast werkt een natuurlijke omgeving als tegenregulatie van negatieve emoties en stress.

Na het lezen van mijn nieuwsbrief hoop ik dat je meer tools in handen hebt gekregen om met je emoties om te gaan.

Als je het fijn vindt om hierin ondersteund te worden, weet je me te vinden.
yogiman emotie
Weaping Buddha ~ Yogiman

Aankomende evenementen & workshops

Koolzaad _Huygendijkbos

4 seizoenen

Een cyclische workshop met verdieping over de effecten van de natuur en het seizoen op ons als mensen.

Je kunt nu een strippenkaart afnemen om 4 keer mee te wandelen en de kracht van elk seizoen ervaren. Je krijgt nu 25% korting op de aanschaf van deze strippenkaart.
NATUURlijk in balans collage

NATUURlijk in Balans

Vind jij het heerlijk om samen met je kind(eren) de natuur in te gaan? Wil je ervaren hoe je op een hele eigenzinnige manier in en met de natuur kunt spelen om je balans in deze hectische wereld te ontdekken?

Dan is deze workshop echt iets voor jullie!
Stiltewandeling Vogelmeer

Stiltewandeling

De stilte is waar we steeds meer behoefte aan hebben maar het steeds moeilijker kunnen vinden.

De Schoorlse Duinen is nog zo’n zeldzame plek waar je vroeg in de ochtend echt de stilte van de natuur kunt ervaren.

Elke laatste zondag van de maand kun je meewandelen.

Quote

Emotionele vrijheid betekend niet vrij zijn van emoties,

maar niet meer lijden door emoties.

Vera Helleman

Deel deze nieuwsbrief gerust!

Heb je deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen en wil je hem zelf ook ontvangen?
Meld je dan hier gratis aan.
InnergyByNatureLogo.png
facebook linkedin 
Innergy By Nature
Natuurcoaching & Coaching online

Heerhugowaard
Pasfoto_Nieuwsbrief