Kun je mijn nieuwsbrief niet goed lezen? Klik hier
cropped-innergyfoto001.jpeg

Omgaan met autisme

Beste Abonnee,

Omgaan met een partner, kind of collega met autisme kan soms ontzetten ingewikkeld en zwaar zijn. In navolging op mijn nieuwsbrief van april ligt ik nu twee andere kenmerken van autisme uit.

Over- of ondergevoeligheid voor prikkels

We kennen veelal het beeld van mensen met autisme die niet goed tegen prikkels kunnen. Harde of onverwachte geluiden, een drukke verjaardag of een lasershow met allerlei kleuren die elkaar snel afwisselen. Maar wist je dat veel mensen met autisme ook ondergevoelig zijn voor prikkels? Zo trekken zij bijvoorbeeld geen jas aan als het buiten koud is, of voelen ze niet dat het theeglas erg heet is.

Wat gebeurt er in het brein

Diep in ons brein ligt de thalamus, of te wel de poort, voor zintuigelijke informatie. Alles wat we zien, ruiken, horen of voelen gaat langs de thalamus. Die bepaalt namelijk welke informatie er doorgezet wordt naar ons bewustzijn. Dankzij de thalamus lukt het ons om geruis op de achtergrond te negeren als we geconcentreerd een artikel aan het lezen zijn, maar horen we wel onze telefoon overgaan. De thalamus zorgt er ook voor dat wanneer we kleding aantrekken we deze eventjes voelen, maar de rest van de dag kunnen we dat gevoel negeren. Bij autisme lijkt het erop dat de thalamus informatie soms naar het bewustzijn doorlaat in plaats van het op de achtergrond te houden. Hierdoor krijg je de welbekende overgevoelige reactie. Bij ondergevoeligheid gebeurt precies het omgekeerde. Er wordt te weinig informatie naar ons bewustzijn doorgestuurd.

Zo kun je er mee omgaan

Probeer prikkels te verminderen. Als je niet tegen omgevingsgeluiden kan, laat iemand dan een koptelefoon met noise cancelling opzetten.
Als je kind zich blijft ergeren aan naadjes in kleding, kun je er verstandig aan doen om naadloze kleding te kopen.

Leer daarnaast om prikkels te relativeren, voorspelbaar en hanteerbaar te maken. Het testen van de sirene op de eerste maandag van de maand is er zo eentje. Leg je kind uit waarom de sirene gaat, dat het 1,26 minuten duurt en dat het helpt om zijn koptelefoon op te zetten of zijn handen op zijn oren te leggen.
Bij onderprikkeling is het belangrijk dat je duidelijke regels afspreekt. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat wanneer je kippenvel op je armen ziet, dat je dan een jas of een vest aantrekt.

Een vol werkgeheugen

Plannen en organiseren is lastig voor mensen met autisme. Ze hebben bijvoorbeeld geen idee hoe laat ze met het bereiden van het avondeten moeten beginnen als om 19.00 uur de eerste weer de deur uit moet voor voetbaltraining. Of als hen op het werk gevraagd is een opdracht op te pakken terwijl de voorgaande nog niet af is. Dit komt doordat hun werkgeheugen vol is en dit vaak gepaard gaat met een woede aanval.

Wat gebeurt er in het brein

Vanuit ons werkgeheugen (prefrontale cortex) bepaald ons brein continue bij nieuwe informatie wat er mee moet gebeuren: opslaan in ons lange termijngeheugen, actie ondernemen of simpelweg negeren en vergeten. Als we besluiten dat er actie moet worden ondernomen, dan gaan de executive functies van ons brein aan het werk. Executive functies zijn functies als plannen, organiseren en het stellen van prioriteiten. Maar mensen met autisme hebben meer moeite met deze executive taken. Dit komt doordat het brein informatie chaotischer verwerkt. Door het overschot aan synapsen (een soort communicatieroutes waarmee hersencellen informatie aan elkaar doorgeven) lopen er veel meer en onlogische communicatie routes.

Informatie waarvan het brein niet goed weet wat ze er mee moet, blijft in het werkgeheugen hangen. Dat werkgeheugen is eigenlijk bedoelt voor tijdelijke opslag van informatie en raakt bij mensen met autisme dus sneller overvol en loopt vast. Net als de harde schijf van een computer. Als het werkgeheugen is vastgelopen, ben je niet meer in staat om je ergens op te concentreren of dingen te plannen.

Zo kun je er mee omgaan

Probeer allereerst te achterhalen waar iemand met autisme mee zit en schep daar duidelijkheid in. Dan kan hij het onderwerp afsluiten en is er weer werkgeheugen vrij voor een andere taak. Zie het als een ladekast. Als er te veel laadjes openstaan is er geen overzicht meer en oogt het chaotisch. Sluit de lades en je hebt weer orde en netheid.
Gebruik de parkeermethode als je niet direct een antwoord op een vraag hebt. Geef wel duidelijk aan wanneer je op deze vraag terugkomt. Het liefst zo specifiek mogelijk door te noemen op welke dag of tijd je erop terugkomt.
Leidt een overvol hoofd tot stress en een woede-uitbarsting? Laat de ander dan echt even uitrazen zolang er geen reëel gevaar is voor zichzelf of zijn omgeving. Praten om iemand te kalmeren werkt dan averechts. Je zorgt er daardoor alleen maar voor dat er nog meer informatie verwerkt moet worden. Je kunt beter nadat de rust is wedergekeerd samen onderzoeken waardoor de woede-uitbarsting ontstond. Iemand met autisme kan je dat vaak haarfijn uitleggen en aangeven wat er nodig is om dit een volgende keer te voorkomen.
Distel_bij
Prikkels, dat zijn toch stekels in je hoofd?

Aankomende evenementen & workshops

Koolzaad _Huygendijkbos

4 seizoenen

Een cyclische workshop met verdieping over de effecten van de natuur en het seizoen op ons als mensen.

Je kunt nu een strippenkaart afnemen om 4 keer mee te wandelen en de kracht van elk seizoen ervaren. Je krijgt nu 25% korting op de aanschaf van deze strippenkaart.
NATUURlijk in balans collage

NATUURlijk in Balans

Vind jij het heerlijk om samen met je kind(eren) de natuur in te gaan? Wil je ervaren hoe je op een hele eigenzinnige manier in en met de natuur kunt spelen om je balans in deze hectische wereld te ontdekken?

Dan is deze workshop echt iets voor jullie!
Stiltewandeling Vogelmeer

Stiltewandeling

De stilte is waar we steeds meer behoefte aan hebben maar het steeds moeilijker kunnen vinden.

De Schoorlse Duinen is nog zo’n zeldzame plek waar je vroeg in de ochtend echt de stilte van de natuur kunt ervaren.

Elke laatste zondag van de maand kun je meewandelen.

Recept van de maand

Welzijn bij het ontbijt

Havermout stimuleert het hormoon serotonine. Een neurotransmitter die voor welzijn zorgt en je helpt om kalmte te bewaren.

Neem 100 gram havermout, 200 ml amandelmelk, een handje vol blauwe bessen, stukjes appel, noten en/of rozijnen en een beetje kaneel. Meng dit door elkaar en je hebt een heerlijk, gezond en rustgevend ontbijt. Desgewenst kun je de melk ook eerst eventjes koken.

Deel deze nieuwsbrief gerust!

Heb je deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen en wil je hem zelf ook ontvangen?
Meld je dan hier gratis aan.
InnergyByNatureLogo.png
facebook linkedin 
Innergy By Nature
Natuurcoaching & Coaching online

Heerhugowaard
Pasfoto_Nieuwsbrief
MailPoet