Kun je mijn nieuwsbrief niet goed lezen? Klik hier
cropped-innergyfoto001-e1497619351676

Invloed van geluid op weg naar 'n burn-out

Beste [subscriber:firstname | default:Abonnee],

De invloed van geluid verschilt natuurlijk per persoon en hangt helemaal af van wat je gewend bent. Ik ben opgegroeid in een rustig dorp vlakbij strand, zee en duinen. Dan raak je niet gewend aan de geluiden en prikkels van een drukke stad.

Als ik in Amsterdam loop, word ik snel overprikkeld door alle mensen die met je een stoep delen, dat er bij het oversteken echt overal verkeer vandaan kan komen en alle onnatuurlijke geluiden die er zijn. Nee, geef mij maar een haan die je ’s ochtends wakker maakt, want dat ben ik gewend. Onze hersenen zijn namelijk in staat om te wennen aan geluiden die ze heel vaak horen en waar ze niets mee hoeven. Ze schenken er dan geen aandacht meer aan waardoor het geluid je ook niet meer stoort.

Maar het verschilt ook per persoon hoe gevoelig je bent voor prikkels. Hoogsensitieve personen kunnen moeilijker een filter zetten tussen zichzelf en de omgeving. Zij hebben dan ook meer last van geluiden.

Als die prikkels continu binnenkomen, heeft dat veel effect op je
Je hersenen, met name je prefrontale cortex, hebben ook rust nodig, anders raken ze overbelast en loop je gevaar burn-out te raken. Een fijne oefening om je hoofd tot rust te brengen is om je in de natuur te focussen op één enkel geluid. Bijvoorbeeld dat ene vogeltje dat je zo mooi hoort fluiten. Probeer het maar eens, je zult merken dat je hoofd als vanzelf tot rust komt.

Rust is heel belangrijk, want je brein moet prikkels kunnen verwerken. Een yogadocent die de hele dag bezig is geweest, moet aan het einde van de dag haar lichaam ook rust geven. Hetzelfde geldt voor een kantoorbaan. Als je de hele dag veel denkwerk verzet, moet je daarna je brein rust geven.

Stilte is ook confronterend, want het confronteert je met jezelf. Prikkels zijn een afleiding, dan hoef je niet stil te staan bij wat je voelt. Omdat veel mensen stilte niet gewend zijn, is stilte voor hen vaak heel ongemakkelijk. Maar als je nooit stilstaat in het hier en nu, mindfull aanwezig bent, loop je gevaar om gejaagd te gaan leven en burned-out te raken.

Positieve kanten aan prikkels
Maar prikkels zijn niet alleen nadelig. Ze zorgen er ook voor dat je in beweging komt. Een combinatie van prikkels en rust is het beste. Als je bijvoorbeeld in een rouwproces zit, is een combinatie tussen afleiding en stilstaan bij je gevoelens het verstandigst om te doen. Als je alleen maar afleiding zoekt, kom je niet toe aan het verwerken je emoties.

Veel kinderen groeien tegenwoordig op in een prikkelvolle omgeving
Om hen voldoende rust te geven kun je ze mee de natuur in nemen of
een verveelmoment op hun kamer geven. Laat ze wennen aan even alleen zijn in de box, in bed of op hun kamer. We moeten ze niet continu willen vermaken. Het geven van een "hypnosekast" als een tablet of telefoon is soms heel verleidelijk, maar helpt niet iedereen. Echter voor kinderen met autisme kan het focussen op een tablet een manier zijn om zich af te sluiten voor omgevingsprikkels om zo de nodige rust voor zichzelf te pakken.

Verlang jij nu ook zo naar stilte? Misschien vind je het fijn om eens mee te lopen met een stiltewandeling?
IMG_0053-e1568550020344-1024x768

Dag van de stilte 27 oktober

Om het belang van stilte meer onder de aandacht te brengen is er jaarlijks, op laatste zondag van oktober, wanneer de wintertijd ingaat en we de klok een uurtje achteruitzetten de dag van de stilte. Dat extra uurtje kunnen we met elkaar mooi gebruiken om in stilte door te brengen.

In heel het land worden er op de dag van de stilte, dit jaar 27 oktober, initiatieven georganiseerd om de stilte onder de aandacht te brengen. Zelf organiseer ik wederom een Stiltewandeling in de Schoolse Duinen.

Vanaf 8.30 vertrekken we het duingebied in waar de natuur aan het ontwaken is.
We wandelen hoofdzakelijk in stilte en in een rustig tempo om maximaal van de natuur en de aanwezige stilte te kunnen genieten.

De wandeling start met een krachtige mindfulness wandeling waarin je ondersteund wordt door de natuur om diepgaande inzichten te krijgen. Onderweg zijn er ook momenten waarop je allerlei leuke weetjes over de natuur te horen krijgt.

Klik hier voor meer info of om je aan te melden.

Aankomende evenementen & workshops

Park van Luna - Koolzaad

4 seizoenen

Een cyclische workshop met verdieping over de effecten van de natuur en het seizoen op ons als mensen.

Je kunt nu een strippenkaart afnemen om 4 keer mee te wandelen en de kracht van elk seizoen ervaren. Je krijgt nu 25% korting op de aanschaf van deze strippenkaart.
NATUURlijk in balans collage

NATUURlijk in Balans

Vind jij het heerlijk om samen met je kind(eren) de natuur in te gaan? Wil je ervaren hoe je op een hele eigenzinnige manier in en met de natuur kunt spelen om je balans in deze hectische wereld te ontdekken?

Dan is deze workshop echt iets voor jullie!
vogelmeer8-1320x990

Stiltewandeling

De stilte is waar we steeds meer behoefte aan hebben maar het steeds moeilijker kunnen vinden.

De Schoorlse Duinen is nog zo’n zeldzame plek waar je vroeg in de ochtend echt de stilte van de natuur kunt ervaren.

Elke laatste zondag van de maand kun je meewandelen.

Quote

Stilte is niet de afwezigheid van geluid.

Stilte is de diepste klank

- Tao Meng

Deel deze nieuwsbrief gerust!

Heb je deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen en wil je hem zelf ook ontvangen?
Meld je dan hier gratis aan.
InnergyByNatureLogo.png
linkedin instagram facebook 
Innergy By Nature
Natuurcoaching & Coaching online

Heerhugowaard
logo-register-wandelcoach
Pasfoto_Nieuwsbrief