Kun je mijn nieuwsbrief niet goed lezen? Klik hier
Logo_Nieuwsbrief

Herken de fases van een burn-out

Beste [subscriber:firstname | default:Abonnee],

Afgelopen jaren merkte ik, tijdens coachsessies en gesprekken met werkgevers, dat er voorafgaand aan een burn-out een vergelijkbaar patroon aanwezig was. Fases die voorafgingen aan het moment van niet meer verder kunnen en naar je huisarts gaan, je ziek te melden en je te laten begeleiden naar herstel. Ook in de literatuur is veelvuldig over deze verschillende fases geschreven. Ik merk dat het verzachtend en ondersteunend werkt zodra coachees en werkgevers meer zicht hebben op deze fases. Graag deel ik in deze nieuwsbrief dan ook de verschillende fases.

De jaren voor je burn-out

Wees gerustgesteld, je raakt niet van de één op de andere dag burn-out. Zonder dat we het door hebben, gaat er heel wat aan vooraf. Doorgaans is er al een aantal jaren durend traject aan vooraf gegaan waarbij je (on)bewust roofbouw aan het plegen was op je energiesysteem.
Oorzaken kunnen werk of privé gerelateerd zijn. Denk maar eens aan een werkomgeving die niet passend is of het omgaan met te veel prikkels. Vaak gaat het om een opsomming van gebeurtenissen of lang aanhoudende stress. Hierdoor raakt het stresshormoon adrenaline (welke ons normaliter help onze hartslag en bloeddrukte te verhogen) uitgeput en gaat ons lichaam het stresshormoon cortisol produceren. Hierdoor blijf je in de overlevingsmodus staan met alle mentale en fysieke gevolgen van dien.

Vlak voor je burn-out

Je ontspannen in deze fase lukt moeizaam. Je ben geneigd je eerder ziek te melden maar sommige hebben juist de drang om harder te gaan werken. Om zich gevoelsmatig naar zichzelf en de buitenwereld te bewijzen dat er niets aan de hand is en dat ze alles nog prima aankunnen. De overlevingsstand gaat aan en in deze fase sluit men zich vaker af van gevoelens en de omgeving. Basisbehoeftes zoals eten lijken nauwelijks meer opgevolgd te worden. Je herkent het hongergevoel wel maar handelt er niet naar. De fysieke klachten als voorteken, zoals benauwdheid, duizeligheid en concentratieproblemen worden meestal genegeerd. Deze fase van moeizame ontspanning en in de overlevingsstand gaan duurt doorgaans één tot twee maanden.

De burn-out

Na jaren van (on)bewuste uitputting van je energiesysteem komt uiteindelijk de dag dat het echt niet meer gaat. Je stort fysiek, emotioneel en mentaal helemaal in. Huilend en verlamt van angst lukt het je niet meer om bijvoorbeeld uit bed te komen. Het is alsof er kortsluiting is ontstaan en dit gevoel duurt doorgaans een aantal dagen.

Dan komt het beseft dat je ziek bent geworden en je ziet in dat er iets moet gebeuren om weer normaal te kunnen functioneren. In deze fase doe je er goed aan om afstand te nemen van de omgeving die je stressgevoelens aanwakkeren. Zoveel mogelijk rust nemen is nu het allerbelangrijkste; slapen, wandelen in de natuur en vooral niets moeten. Het duurt wel een week of drie voor je je hebt overgegeven aan het feit dat je burn-out bent geraakt.

Begeleiding

Je zult inzien dat je ondersteuning nodig hebt om er weer bovenop te komen. Om duurzaam te herstellen heb je professionele begeleiding nodig. Wandelcoaching in een natuurlijke omgeving maakt het mogelijk om zowel op mentale- en fysieke aspecten veranderingen in gang te zetten. Deze periode van begeleiding varieert van drie tot zes maanden.

Tijdens de periode van begeleiding duren de momenten dat het goed met je gaat steeds langer. Je hebt geleerd beter voor jezelf te zorgen, weet waar je grenzen liggen en handelt hier ook tijdig naar. Je hebt weer zin om activiteiten en werkzaamheden op te pakken. Het lijkt erop alsof je weer beter bent. Maar juich niet te vroeg. Een groot risico in deze fase is om te snel weer allerlei taken en verantwoordelijkheden op je te nemen. Laat de momenten waarop je je goed voelt maar eens een maand of twee aanhouden, daarna kun je vol vertrouwen de fase van re-integratie in.

Na de burn-out

Je bent weer zo goed als hersteld en kan stap voor stap terugkeren naar je werk. Het is in deze fase belangrijk dat je de ruimte krijgt om je mogelijkheden en grenzen aan te geven. Zorg ook in deze fase dat je daarin begeleid wordt. Geef jezelf ook echt de tijd om weer te wennen aan volledige deelname aan het arbeidsproces. Drie maanden daarvoor uittrekken is heel normaal.

Natuurlijk herstel

Tijdens de wandelsessies gaan we samen onderzoeken waar voor jou de weg naar herstel ligt. Waar vecht je bewust dan wel onbewust tegen en hoe kun je dit op een veilige manier loslaten. De stilte en de rust in de natuur helpen je dit inzicht te geven. Samen zoeken we naar kleine haalbare stapjes die jij kunt zetten om te herstellen. In de natuur komen we zoveel natuurlijke obstakels tegen en tevens is er alle ruimte voor jou om je plek in te nemen. Het onderzoeken van je grenzen, ze onder gespecialiseerde begeleiding verkennen en ze in gaan zetten, dat maakt je sterker. Je keert terug naar je Innergy! Het is minder ver dan je denk.

Wil je er meer over weten en ook passende oefeningen in de natuur ontdekken, neem vrijblijvend contact met me op of vraag alvast mijn GRATIS videoserie Burn-out de baas aan.

Namasté,
Sem Koopman

Aankomende evenementen & workshops

Park van Luna - Koolzaad

4 Seizoenen

Een cyclische workshop met verdieping over de effecten van de natuur en het seizoen op ons als mensen.

10 juli de zomer editie. Doe je mee? Er is ruimte en we houden 1,5 m afstand.

Je kunt nu een strippenkaart afnemen om 4 keer mee te wandelen en de kracht van elk seizoen ervaren. Je krijgt nu 25% korting op de aanschaf van deze strippenkaart.
NATUURlijk in balans collage

NATUURlijk in Balans

Vind jij het heerlijk om samen met je kind(eren) de natuur in te gaan? Wil je ervaren hoe je op een hele eigenzinnige manier in en met de natuur kunt spelen om je balans in deze hectische wereld te ontdekken?

Dan is deze workshop echt iets voor jullie!

13 september in Amelisweerd. Mag ik jullie ook verwelkomen? We houden 1,5 m afstand.
vogelmeer8-1320x990

Stiltewandeling

De stilte is waar we steeds meer behoefte aan hebben maar het steeds moeilijker kunnen vinden.

De Schoorlse Duinen is nog zo’n zeldzame plek waar je in de ochtend echt de stilte van de natuur kunt ervaren.

Mindfulness wandelen en de natuur op een hele andere manier ontdekken.

Max 5 deelnemers en we houden 1,5 m. afstand

Quote

Be patient with yourself, nothing in nature blooms all year

- N. Moore

Deel deze nieuwsbrief gerust!

Heb je deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen en wil je hem zelf ook ontvangen?
Meld je dan hier gratis aan.
InnergyByNatureLogo.png
linkedin instagram facebook 
Innergy By Nature
Coaching | Heidagen | Workshops

Heerhugowaard
logo-register-wandelcoach
Pasfoto_Nieuwsbrief